Поради молодому вчителю
Один із основних положень у системі поглядів В.О.Сухомлинського на навчально-виховний процес – це необхідність високих особистих якостей учителя – принцип залежності особистості вчителя.
Перша вимога до вчителя – любов до своєї справи.
Друга – висока кваліфікація.
Третя – тактовність учителя.
Вивчаючи праці Василя Сухомлинського, можна скласти для себе пам’ятку: «Що означає бути тактовним?»
Отже, 10 правил В.О.Сухомлинського:
- Будьте людяними, чуйними і тактовними стосовно учнів – це важливий чинник ефективності навчання.
- Розумійте оцінку знань учнів як інструмент виховання, а не покарання.
- Не травмуйте криком дитячі душі.
- З повагою ставтеся до дитини як до особистості.
- По-батьківськи, по-материнськи бажайте дитині добра – перегородіть злу дорогу до дитячого серця, закрийте серце дитини від зла.
- Зберігайте і виховуйте почуття власної гідності учнів, давайте їм радість успіху в розумовій праці.
- Боріться за думку і серце своїх вихованців.
- Вирішуйте конфлікти з батьками розумно, вміло, тактовно, без крику. Про погане говоріть не принижуючи людини. Не називайте прізвищ батьків, що допустили помилку.
- Пам’ятайте, що дотик до дитячого серця має бути ніжним, обережним. Тільки ніжність і обережність ведуть до того, що своєю бесідою з дитиною ви спонукаєте її до самовиховання. Бережіть таємницю, яку довірила вам дитина.
- Умійте вчинки, спричинені різними негараздами, тактовно і непомітно згладити, нейтралізувати. Не оприлюднюйте їх, публічно не обговорюйте.
Самооцінювання першокласників
Організація навчання в 1-2 класах в умовах вербального оцінювання базується на таких вимогах:
- Оцінювання має починатися з першого дня навчання;
- При оцінюванні необхідно спиратися на успіх дитини;
- Оцінка обов'язково повинна вимальовувати дитині перспективи;
- Оцінювання має здійснюватися послідовно — на основі чітких, зрозумілих дитині критеріїв;
- Оціночна діяльність повинна поширюватися не тільки на предметну, а й навчальну діяльність, загальнонавчальні навички, пізнавальну активність дитини, її старанність;
- Оцінювання має проводитися в системі.
Оцінна діяльність учителя — не частина уроку, вона має пронизувати всю його роботу. Слід оцінювати не тільки результат навчальної діяльності, а й старанність, прагнення подолати труднощі, прояви самостійності. То як організувати оцінювання навчальних досягнень молодших школярів, щоб не звести його лише до традиційного оцінювання знань, умінь і навичок, а охопити весь процес навчальної діяльності та його результати?
Доцільно під час оцінювання характеризувати роботу учня, а не його особистість, використовуючи вислови на зразок: Старайся! Будь уважним! Твоє письмо має бути кращим! Ти можеш більше! Ти здатний на краще. Доклади більше старань! У тебе все вийде, тільки зверни увагу на...! Вже краще!
Отже, в процесі оцінювання вчитель демонструє учневі чого він уже досяг, а що йому належить засвоїти: "Молодець! Але...". Це може бути важливою функцією на всіх етапах, а особливо на етапах актуалізації знань та застосування нових знань.
Відповідно до листа МОН України № 1/9-74 від 28.01.2014 одним із завдань безбального навчання є формування в учнів навичок самостійного оцінювання результатів власної навчальної діяльності. Наведу лише деякі педагогічні прийоми, які допоможуть вчителеві формувати навчальні дії контролю та оцінки у молодших школярів:
• прийом "чарівні лінійки" (оціночна шкала). В ході вивчення теми індивідуальні досягнення молодших школярів зручно фіксувати за допомогою лінійок, особливості застосування яких докладно вивчені й описані в книжці "Оцінювання без оцінки" Г.А.Цукерман. Особливу цінність такого прийому — точна спрямованість на формування адекватної самооцінки.
Оцінка повинна фіксувати досягнення учня, відстежу - вати його просування в особистісному розвитку. З огляду на це, добре працює система критеріїв під час здійснення поточного контролю: Пр. — правильність, Кр. — краса, Ст. — старанність, Ох. — охайність, Вм. — вмію, Зн. — знаю/не знаю, Тр. — труднощі тощо. Учні самі оцінюють роботу: на горизонтальній лінії (одній чи кількох) відповідно до зазначеного критерію ставлять свою позначку "х". Перевіряючи виконання завдання, вчитель оцінює роботу учня і порівнює її зі своєю оцінкою. Якщо вчитель погоджується з учнем, обводить її кружечком червоного кольору, якщо ж не згоден, ставить свою оцінку, не заперечуючи оцінки учня. На етапі рефлексії оцінки вчителя та учня порівнюються, аналізуються, чому вони різні. Як показала практика, самооцінка першокласників завищена, але в процесі адаптації вона стає адекватною.
Одним із прийомів оцінювання молодшими школярами процесу власної навчальної діяльності та її результатів є "Дерево успіху" або "Дерево творчості".
У дітей в коробочках є якісь плоди (яблучко тощо), квіти, зелені та жовті листочки. Наприкінці уроку, дня або тижня учні прикріплюють їх на дерево. Якщо навчання пройшло корисно, плідно, все вдалося — плід; вдалося майже все, завдання виконано добре — квітку; не все вийшло, але я старався — зелений листочок; не зміг впоратися із завданням, потрібно ще працювати — жовтий листочок.
Абетка вербального оцінювання першокласника.